Hyra bostad

Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar för dig som söker hyresrätt hos oss. 

  • Jag vill hyra en bostad hos Ikano Bostad, hur gör jag?

    Vi förmedlar våra lediga hyresrätter via HomeQ. När du registrerar dig hos HomeQ kommer du enkelt kunna anmäla ditt intresse på våra lägenheter i Stockholm, Västerås och Malmö.

  • Vad är HomeQ?

    HomeQ är Sveriges största marknadsplats för lediga hyreslägenheten med förstahandskontrakt. Att anmäla intresse för lediga bostäder på HomeQ är gratis i alla led för dig som sökande.

    Sedan april 2021 förmedlar vi på Ikano Bostad våra lediga hyresrätter via HomeQ.

  • Hur söker jag bostad via HomeQ?

    Besök HomeQ och registrera dig som sökande där. När du gjort det kan du anmäla ditt intresse för en av Ikano Bostads lägenheter eller någon annan fastighetsägares bostäder.

    Du hittar vanliga frågor och svar även här.

  • Har jag tappat min kötid hos Ikano Bostad?

    Om du var registrerad som aktiv hyresrättssökande hos Ikano Bostad under perioden 1 oktober 2020 till 29 mars 2021 har vi konverterat över din registreringstid till HomeQ.

    Din registreringstid hos Ikano Bostad motsvarar ett antal poäng hos HomeQ. Dessa kommer läggas till som ”bonuspoäng” om du anmäler ditt intresse för en av Ikano Bostads lägenheter. Poängen kommer inte synas om du anmäler intresse för en lägenhet hos en annan fastighetsvärd.

    För att dessa poäng ska ha förts över till HomeQ krävs att du registrerar dig som sökande hos HomeQ senast den 1 juli 2021. Efter det förs ingen tid över från Ikano Bostad.

  • Vilka är grundkraven för att hyra en lägenhet?

    Vi utgår från våra grundkrav när vi väljer våra hyresgäster och dom är:

    • Du ska ha fyllt 18 år.
    • Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
    • Du har en stadigvarande inkomst som inte understiger tre gånger årshyran för den aktuella lägenheten före skatt.
    • Vi tar alltid kreditupplysning på dig.
    • Som regel tar vi referenser från tidigare hyresvärd.
    • Ikano Bostad tillåter inte andrahandsuthyrning av hyreslägenheten i fall att försäljning av den tidigare bostaden tar längre tid än beräknat, eller inte säljs.
  • Jag är hyresgäst hos Ikano Bostad idag och vill söka ny lägenhet

    Fr.o.m. den 7 april 2021 förmedlar vi våra lediga hyresrätter via HomeQ. Du behöver därför registrera dig där som bostadssökande.

    Man har ingen förtur till de lediga lägenheterna utan söker dem på samma villkor som alla andra sökande.

  • Hur loggar jag in på Mina sidor?

    Som hyresgäst hos oss har du tillgång till Mina sidor. Första gången du besöker Mina sidor måste du registrera dig här. Systemet känner av att du är hyresgäst hos oss vilket du måste bekräfta genom att ange ditt sjusiffriga objektnummer. Detta nummer står på ditt kontrakt, ovanpå din lägenhetsdörr och/eller på namntavlan i trapphuset.

    När du registrerat dig kan du kan logga in på två sätt, BankID eller med personnummer och lösenord.

  • Jag kan inte logga in

    Om du inte redan är registrerad måste du börja med att registrera dig. Registrera dig här.

    Vi rekommenderar att du använder webbläsarna Safari eller Microsoft Edge.

  • Frågor om din hyra

    Om du har frågor som rör din hyresavi, betalning, autogiro eller e-faktura kan du kontakta oss . Notera att du själv ansöker om autogiro och e-fakturor via din internetbank.

    Telefon:
    Öppet måndag till fredag mellan kl. 13.00 till 15.30 på 010 – 330 44 00

    E-post:
    hyror@ikanobostad.se

  • Covid-19

    Av omtanke om varandra och för att minska risken för smittspridning av covid-19 (Coronavirus) kommer vi den närmast tiden att ändra våra rutiner. Vi hoppas på er förståelse och respekt för detta.

    • Hör av dig till oss inför ett inbokat möte eller åtgärdande av serviceanmälning om du är sjuk, har symtom eller varit symptomfri i mindre än 48 timmar så hittar vi en annan tid eller lösning.
    • Våra medarbetare kommer inte till jobbet om de är sjuka eller uppvisar några som helst symptom. Även för medarbetare gäller att ha varit symptomfri i minst 48 timmar.
    • För att minska risken för smittspridning håller vi avstånd till varandra, tar vi inte i hand och använder handsprit.
    • Vi ser gärna att ni inte är hemma när vi kommer för att åtgärda era serviceanmälningar. Om ni är hemma ber vi er att vara i ett annat rum när vi genomför arbetet.
    • Hyresgäster som har drabbats av varsel eller permittering till följd av coronaviruset och därför har svårt att betala sin hyra bör höra av sig till oss så att vi tillsammans kan hitta en lösning.
    • Vi har anpassat städningen av trapphus, allmänna utrymmen och kontaktytor som till exempel dörrhandtag.
    • Vi håller våra kontor stängda för spontanbesök. Alla möten måste bokas i förväg.