Serviceanmälan bostadsrätt

Kom ihåg att du som bor i bostadsrätt själv ansvarar för att hålla bostaden i gott skick genom underhåll och reparationer av t.ex. väggar, golv och snickerier. Du som medlem i bostadsrättsföreningen debiteras för sådana ärenden som är självförvållade/handhavandefel eller som inte omfattas av garantin.

Drift- och funktionsärenden

Har du drift- och funktionsärenden kontaktar du bostadsrättsföreningens Tekniska förvaltare. Kontaktuppgifter hittar du i ditt trapphus.

Garantiärenden

Vid garantiärenden kontakta eftermarknad@ikano.se

Frågor om allmänna utrymmen

Vänd dig till bostadsrättsföreningens styrelse om du har frågor om allmänna utrymmen så som sopstationer, tvättstugor, källare, garage etc. De kommer i sin tur ta kontakt med föreningens förvaltning.

Problem med vitvaror

Är dina vitvaror från IKEA skickar du en serviceanmälan till eftermarknad@ikano.se.

Är dina vitvaror från Siemens ber vi dig ta kontakt direkt med deras kundservice på telefon 0771-11 22 77.

Tv, bredband eller telefoni

Behöver du felanmäla Tv, bredband eller telefoni ska du vända dig direkt till din leverantör för dessa tjänster.

Behöver du fler nycklar?

Kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening.

Så funkar en bostadsrättsförening

Bostadsrättsföreningen är ett slags kooperativ med ursprung i 1900-talets början. Tanken är att medlemmarna äger huset gemensamt. Det är ju tryggt att vara många och kunna dela på ansvaret för underhåll och ekonomi.

Se vad som påverkar luft och värme

Vad många inte tänker på är att ventilationen styrs centralt. Ändrar du på något som har med ventilationen att göra så kan det påverka hela huset.

Tips och trix för din bostadsrätt

Vad ska du fixa själv i din bostad och vad ska föreningen eller Ikano Bostad göra? I den här filmen går vi igenom några vanliga situationer som kan uppstå i din bostad.